Hiánypótló összefoglaló angol nyelven, az utasszállító repülőgépeken utazó, egészségügyben jártas szakemberek részére, arra az estre, ha a személyzet egyik tagja, vagy utastársunk rosszul lesz.
FONTOS: aki a tőle elvárható szinten, önkéntesen segítséget nyújt, későbbiekben nem vonható felelőségre, jogi következményektől tartani tehát felesleges, segítsünk amiben tudunk, de a kritikus döntéseket bízzuk a személyzetre, valamint a földi orvosi konzultációs egységre!
- A cikk forrása két kanadai légitársaság eljárásrendje, de jól adapálható a nemzetközi viszonyokra is.
- Bár nehéz meghatározni mi számít egészségügyi vészhelyzetnek, az előfordulása kb. 1:7700, 15-25 esemény jut 1 millió utasra, nagyjából 600 járatra jut egy egészségügyi “vészhelyzet”.
- Leggyakoribb események: syncope (37%), légzési probléma: COPD, asthma exacerbatio (12%), hányinger – hányás (9,5%), kardiális probléma, hirtelen szívhalál (8%), görcsroham (6%).
Az ellátás specifikumai
- A kabin 1800-2400 m-nek megfelelő magassági nyomásra van beállítva, így az oxigénszaturáció kb. 90- 95% egészséges embereknél is, de ez tüneteket nem okoz, viszont a krónikusan hypoxiás betegek állapotát ez tovább ronthatja. (az alacsonyabb légnyomás miatt (kb. 560 Hgmm), a PaO2 50-60 Hgmm-re csökken, de mivel ez a csökkenés az oxyhemoglobin disszociációs görbe lapos szakaszát érinti, így egészséges emberekben nyugalomban lényegében észrevétlen). Előzetes egyeztetéssel van lehetőség folyamatos oxigénadagolás melletti utazásra is.Van lehetőség oxigén adására, de csak 2-4 l/min áramlással.
- A kabinban a páratartalom alacsony (10-20%), mely rossz hatással van a krónikus légzőszervi betegekre.
- A légnyomáskülönbség miatt a gázok térfogata 30%-kal nő, ennek jelentősége a testüregekben lévő gázok esetén van: pl.: mellüregben – PTX, középfülben – “füldugulás”, valamint sebészeti beavatkozások után.
- A fonendoszkóp használata a zaj miatt nem javasolt, vérnyomás mérésekor az art. radialis tapintása és a pulzoximéter pulzus görbéje legyen a mérvadó.
- Keressük a beteg saját gyógyszereit!
- A fedélzeten elérhető gyógyszerek listája eltérő, de alapvető életmentő szerek rendelkezésre állnak.
- A fedélzet egészségügyi felszerelése szintén változó, de alapvető sürgősségi eszközök elérhetőek: ballon, maszk, egyszerű légútbiztosító eszközök, szülési csomag, tű, fecskendő, branül, kötszer, vércukormérő stb.
- Törekedjünk az intramuscularis gyógyszeradagolásra.
- AED szinte minden esetben elérhető, biztonsággal használható.
- Minden légitársaság szerződésben áll egy földi orvosi konzultációs csapattal, így lehetőség van velük egyeztetni.
- A légiutaskísérők alapszintű (BLS) képzést kapnak.
- A döntést az út megszakításáról a kapitány hozza meg!
Forrás (dr. Gebei Róbert cikkelemzése):